CDA Haarlem CDA Haarlem CDA Haarlem CDA Haarlem
  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
CDA Haarlem CDA Haarlem
  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
nov 17

Mobiliteitsbeleid

  • 17 november 2021
  • Commissie Beheer
  • Ron Dreijer

Het mobiliteitsbeleid moet ervoor zorgen dat Haarlem een gezonde en goed bereikbare stad blijft. 
Het aantal woningen zal de komende jaren nog flink stijgen (ca. 10.000) en dat zal gevolgen gaan hebben voor het verkeer, ruimte en luchtkwaliteit. Om Haarlem bereikbaar te houden zal er een mobiliteitstransitie nodig zijn. Voorrang gaat gegeven worden aan schone manieren van vervoer die ook zo min mogelijk ruimte in nemen. De voetganger en de fietser zullen hierin de hoofdrol spelen. Er zal in de voorbereiding van projecten en herinrichtingen het principe van omgekeerd ontwerpen worden toegepast. Eerst wordt de beschikbare ruimte gecreëerd voor de voetganger en de fiets vervolgens wordt gekeken wat er voor de auto overblijft. Verder zal onder andere 30km/u de norm zijn en het centrum wordt het domein van de voetganger met op enkele routes de fietser te gast. 

Tijdens de vergadering werden er 25 moties en amendementen ingediend. Het CDA heeft samen met de COA o.a. het amendement: “Gereguleerd parkeren als doelmatig middel bij groei van de stad” ingediend. Met dit amendement wilden we de opmerking dat in 2030 in heel Haarlem gereguleerd parkeren is ingevoerd er uit halen. Het CDA wilde hiermee beogen dat gereguleerd parkeren niet van bovenaf wordt opgelegd maar dat het met draagvlak vanuit de wijk moet komen. Tevens willen we dat er naar de tariefstructuur wordt gekeken.  
Een ander amendement dat we mee indienden was de oproep om het HOV beter te verspreiden over de stad waarmee o.a. het stationsplein en de route daarnaartoe ontlast zou moeten worden.

Ten slotte mistte het CDA nog wel een visie m.b.t. tunnels en/of onderdoorgangen. Daarom hebben we samen met AP en CU motie 20.19 ingediend om hier aandacht voor te vragen. Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Het gaat te ver om alle amendementen en moties hier te noemen. Bij agendapunt 20 kunt u alles nog eens nalezen: 
https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Raad/2021/23-september/19:30

Het Mobiliteitsbeleid werd gesteund door de meeste partijen. De fracties GLH (1), SP OPH, Jouw Haarlem, LH, HvH, Trots Hlm en VVD stemden tegen het voorstel. 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Gerelateerde berichten

  • Sporten in de buitenruimte25 november 2022
  • Verkeersmaatregelen Keizerstraat – Barrevoetestraat – Botermarkt11 januari 2022
  • Kadernota 202214 juli 2021
  • Regionale Energie Strategie NHZ (RES 1.0)31 mei 2021

Geen reacties meer mogelijk

ARCHIEF

CATEGORIEËN

  • CDA Haarlem
  • Commissie Beheer
  • Commissie Bestuur
  • Commissie Ontwikkeling
  • Commissie Samenleving
  • Geen categorie
  • Initiatiefvoorstel
  • Motie
  • Poll
  • Voor leden

RECENTE BERICHTEN

  • De keerzijde van een gezonde financiële positie
  • Sporten in de buitenruimte
  • Het goede voorbeeld
  • Nieuwe sociale woningen in de Bazellaan
  • Vaststellen Stedenbouwkundig Programma van Eisen Prinses Beatrixplein

NIEUWS

  • De keerzijde van een gezonde financiële positie
  • Sporten in de buitenruimte
  • Het goede voorbeeld
  • Nieuwe sociale woningen in de Bazellaan
  • Vaststellen Stedenbouwkundig Programma van Eisen Prinses Beatrixplein
  • (geen titel)
  • Vaststellen Strategisch beheerplan Openbare Ruimte 2022 – 2030

MENU

  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • STADSVISIE
  • CONTACT
  • ANBI

FRACTIEFLITS

Wilt u als eerste de berichten van onze fractie ontvangen? Als u zich inschrijft voor onze Fractieflits blijft u altijd op de hoogte.
U kunt zich op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Copyright 2018-2023 Prowered by 4Bis , built by Thinkbox. - ANBI