CDA Haarlem CDA Haarlem CDA Haarlem CDA Haarlem
  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
CDA Haarlem CDA Haarlem
  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
nov 17

Mobiliteitsbeleid

  • 17 november 2021
  • Commissie Beheer
  • Ron Dreijer

Het mobiliteitsbeleid moet ervoor zorgen dat Haarlem een gezonde en goed bereikbare stad blijft. 
Het aantal woningen zal de komende jaren nog flink stijgen (ca. 10.000) en dat zal gevolgen gaan hebben voor het verkeer, ruimte en luchtkwaliteit. Om Haarlem bereikbaar te houden zal er een mobiliteitstransitie nodig zijn. Voorrang gaat gegeven worden aan schone manieren van vervoer die ook zo min mogelijk ruimte in nemen. De voetganger en de fietser zullen hierin de hoofdrol spelen. Er zal in de voorbereiding van projecten en herinrichtingen het principe van omgekeerd ontwerpen worden toegepast. Eerst wordt de beschikbare ruimte gecreëerd voor de voetganger en de fiets vervolgens wordt gekeken wat er voor de auto overblijft. Verder zal onder andere 30km/u de norm zijn en het centrum wordt het domein van de voetganger met op enkele routes de fietser te gast. 

Tijdens de vergadering werden er 25 moties en amendementen ingediend. Het CDA heeft samen met de COA o.a. het amendement: “Gereguleerd parkeren als doelmatig middel bij groei van de stad” ingediend. Met dit amendement wilden we de opmerking dat in 2030 in heel Haarlem gereguleerd parkeren is ingevoerd er uit halen. Het CDA wilde hiermee beogen dat gereguleerd parkeren niet van bovenaf wordt opgelegd maar dat het met draagvlak vanuit de wijk moet komen. Tevens willen we dat er naar de tariefstructuur wordt gekeken.  
Een ander amendement dat we mee indienden was de oproep om het HOV beter te verspreiden over de stad waarmee o.a. het stationsplein en de route daarnaartoe ontlast zou moeten worden.

Ten slotte mistte het CDA nog wel een visie m.b.t. tunnels en/of onderdoorgangen. Daarom hebben we samen met AP en CU motie 20.19 ingediend om hier aandacht voor te vragen. Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Het gaat te ver om alle amendementen en moties hier te noemen. Bij agendapunt 20 kunt u alles nog eens nalezen: 
https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Raad/2021/23-september/19:30

Het Mobiliteitsbeleid werd gesteund door de meeste partijen. De fracties GLH (1), SP OPH, Jouw Haarlem, LH, HvH, Trots Hlm en VVD stemden tegen het voorstel. 

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Gerelateerde berichten

  • Startnotitie herinrichting Gonnetbuurt23 december 2024
  • Vaststellen definitief ontwerp doorfietsroute Lodewijk van Deyssellaan en herinrichting Pim Mulierlaan26 juli 2024
  • Van Duurzaamheidsloket naar Groene Raadhuis1 mei 2024
  • Plan Stedelijk Water 2024 – 203318 maart 2024

Geen reacties meer mogelijk

ARCHIEF

CATEGORIEËN

  • CDA Haarlem
  • Commissie Beheer
  • Commissie Bestuur
  • Commissie Ontwikkeling
  • Commissie Samenleving
  • Geen categorie
  • Gemeenteraadsverkiezingen 2026
  • Initiatiefvoorstel
  • Motie
  • Poll
  • Voor leden

RECENTE BERICHTEN

  • Masterplan Zijlweg-West
  • Nieuwe verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025
  • Verandering begint bij jou
  • Bewonersbijeenkomst Spaarnepark
  • Nieuwe as van Oost: ambitieus, maar zonder draagvlak

NIEUWS

  • Masterplan Zijlweg-West
  • Nieuwe verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025
  • Verandering begint bij jou
  • Bewonersbijeenkomst Spaarnepark
  • Nieuwe as van Oost: ambitieus, maar zonder draagvlak
  • Herdenken met respect: Struikelstenen in Haarlem
  • Startnotitie herinrichting Gonnetbuurt

MENU

  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • STADSVISIE
  • CONTACT
  • ANBI

FRACTIEFLITS

Wilt u als eerste de berichten van onze fractie ontvangen? Als u zich inschrijft voor onze Fractieflits blijft u altijd op de hoogte.
U kunt zich op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Copyright 2018-2023 Prowered by 4Bis , built by Thinkbox. - ANBI