CDA Haarlem CDA Haarlem CDA Haarlem CDA Haarlem
  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
CDA Haarlem CDA Haarlem
  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • OVER ONS
  • CONTACT
feb 05

Waar laat ik mijn auto? 

  • 5 februari 2019
  • Commissie Ontwikkeling
  • Jurrit Visser

De auto is voor veel mensen geen luxe, maar noodzaak. En zolang er geen geschikte alternatieven zijn, blijft dit ook zo. Een keerzijde is echter dat geparkeerde auto’s veel ruimte innemen in de openbare ruimte. Om de auto zoveel mogelijk uit de openbare ruimte te weren, schijft de gemeente voor dat bij nieuwe woningprojecten óók parkeerplaatsen moeten worden gebouwd. De gemeente hanteert hiervoor parkeernormen waarin vastgesteld is hoeveel parkeerplaatsen per nieuwe woning moet worden gebouwd. Dit aantal is afhankelijk van de locatie in de stad en de woningwaarde. 

Het is belangrijk om hiervoor realistische parkeernormen voor te hanteren. Een te hoge norm resulteert namelijk tot minder woningen op hetzelfde oppervlak, terwijl een te lage norm parkeerproblemen geeft in de openbare ruimte. Om deze realistische parkeernorm te bepalen, heeft de gemeente geïnventariseerd wat het daadwerkelijke autobezit per woning is. Bij de uitkomst is vervolgens 0,3 parkeerplek per woning opgeteld voor bezoekers.

Het CDA staat achter deze methodiek. Het resultaat is een parkeernorm die schommelt tussen 0,6 parkeerplaatsen per woning voor het goedkope segment in het centrum, tot 1,7 parkeerplaatsen per woning voor het dure segment aan de rand van de stad. Hierbij moet de kanttekening gemaakt worden dat nieuwe woningen in parkeervergunningsgebied geen recht hebben op een parkeervergunning. Hierdoor wordt gegarandeerd dat deze woningen gebruik maken van hun eigen parkeerplaatsen en de parkeerdruk in de omgeving niet toeneemt.

Om af te sluiten onderzoekt de gemeente ook de invloed van nieuwe mobiliteitsvormen om nieuwbouwwoningen. Welke invloed heeft een OV-knooppunt op het autobezit? Kan er ook gebruik gemaakt worden van deelauto’s? Hoeveel ruimte moet gereserveerd worden voor fietsen? Komend jaar zal dit onderwerp dus wederom op de agenda staan.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Gerelateerde berichten

  • Meer mogelijkheden voor zonnepanelen op beschermd stadsgezicht8 februari 2022
  • Beschermen van woningen11 januari 2022
  • Restauratie van het Müllerorgel21 februari 2021
  • Het stadsstrand ‘De Oerkap’ blijft30 januari 2021

Reageer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

ARCHIEF

CATEGORIEËN

  • CDA Haarlem
  • Commissie Beheer
  • Commissie Bestuur
  • Commissie Ontwikkeling
  • Commissie Samenleving
  • Geen categorie
  • Gemeenteraadsverkiezingen 2026
  • Initiatiefvoorstel
  • Motie
  • Poll
  • Voor leden

RECENTE BERICHTEN

  • Masterplan Zijlweg-West
  • Nieuwe verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025
  • Verandering begint bij jou
  • Bewonersbijeenkomst Spaarnepark
  • Nieuwe as van Oost: ambitieus, maar zonder draagvlak

NIEUWS

  • Masterplan Zijlweg-West
  • Nieuwe verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025
  • Verandering begint bij jou
  • Bewonersbijeenkomst Spaarnepark
  • Nieuwe as van Oost: ambitieus, maar zonder draagvlak
  • Herdenken met respect: Struikelstenen in Haarlem
  • Startnotitie herinrichting Gonnetbuurt

MENU

  • HOME
  • ONS PROGRAMMA
  • STANDPUNTEN
  • NIEUWS
  • STADSVISIE
  • CONTACT
  • ANBI

FRACTIEFLITS

Wilt u als eerste de berichten van onze fractie ontvangen? Als u zich inschrijft voor onze Fractieflits blijft u altijd op de hoogte.
U kunt zich op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Copyright 2018-2023 Prowered by 4Bis , built by Thinkbox. - ANBI