De ontwikkelzone Zuid-West transformeert de komende jaren tot een volwaardige nieuwe stadswijk in het Houtvaartkwartier;
Circa 1.500 woningen worden toegevoegd in deze zone (exclusief Plaza West en de ontwikkeling van Stephensonstraat 38-46). Daarnaast is er ongeveer 40.000 m² gepland voor stedelijke functies en voorzieningen. Het aantal arbeidsplaatsen blijft vergelijkbaar met de huidige situatie maar het type werkgelegenheid gaat veranderen.
Door dit Masterplan vast te stellen zijn de ruimtelijke kaders voor de uitwerking van de zone vastgelegd. Dit betekent dat een verkort proces kan worden doorlopen waarbij de definitiefase voor de verschillende deelprojecten al is doorlopen en dat direct kan worden overgegaan naar de ontwerpfase. Het Noordelijk deel zit niet in het masterplan ontwikkelzone Zuid-West verwerkt. Dit wordt later behandeld.
Het CDA vindt veiligheid een zeer belangrijk thema. Daarom hebben we samen met de PvdA (hoofdindiener), D66 en de Actiepartij een motie ingediend voor een veilig en bereikbaar Zuid-West. Hierin hebben wij verzocht om voor de Kadernota 2025 met een nadere uitwerking van dit plan te komen. We willen dat er met prioriteit kortetermijnmaatregelen worden getroffen voor de verkeersveiligheid (in het bijzonder de Pijlslaan) en een nadere concretisering en fasering van lange(re) termijn maatregelen voor de bereikbaarheid van Haarlem Zuid-West. Hierbij moet wel worden uitgegaan van de prioritering zoals in het vastgestelde Mobiliteitsbeleid (prioriteit voor voetganger, fiets en OV en pas daarna auto).
Over veiligheid gesproken…
Door aan de zuidzijde van het park bij de Einsteinstraat woningen toe te voegen met een publieke plint (begane grond) met een sociaal maatschappelijke functie verhogen we de sociale veiligheid in het park. Wel verwachten we dat het park dan ook verder opgeknapt wordt. Voordeel van het bouwen in het park is niet alleen de veiligheid, ook kan het volkstuinencomplex Nooit Rust blijven bestaan. Door woningen op deze plek in het park te bouwen hoeven er minder bomen gekapt te worden. Op de plek van volkstuinencomplex Nooit Rust zouden er anders meer bomen moeten worden gekapt. Er kan meer groen worden toegevoegd in bijvoorbeeld de Stephensonstraat, de Grijpensteinweg en de Van Oosten de Bruijnstraat. Deze straten krijgen een stevige bomenstructuur met nieuwe groene verblijfsplekken waardoor het groen dieper de wijk in getrokken wordt. Ook langs de Eysinkweg wordt groen toegevoegd als buffer tussen het spoor en de nieuwbouw. De groenstructuur verbindt zich met de bestaande pleintjes en plantsoenen van de omliggende woonbuurten waardoor er een mooi groen netwerk ontstaat.
Geen reacties meer mogelijk