Politiek heeft vaak aandacht voor zaken die niet goed gaan of beter moeten. Daarom is goed nieuws ook wel eens leuk.
De rekenkamer-commissie heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening van Burgerzaken. De conclusie is dat de dienstverlening als goed wordt ervaren. Inwoners van Haarlem worden naar tevredenheid geholpen. Het onderzoeksteam sprak hiervoor inwoners bij burgerzaken.
Belangrijk
Circa 75.000 inwoners komen in een jaar bij burgerzaken. De drie meest voorkomende zaken waarvoor mensen naar burgerzaken komen zijn voor vestiging vanuit buitenland, rijbewijs en reisdocumenten. Het gaat dus om veel contacten en betekenisvolle dienstverlening voor inwoners.
Verwachtingen worden waargemaakt
Inwoners verwachten bij burgerzaken klantvriendelijkheid, inlevingsvermogen, snelheid, duidelijke informatie en deskundigheid. Inwoners vinden dat dit wordt waargemaakt.
Is er toch nog ruimte voor verbetering?
Natuurlijk zijn er altijd mogelijkheden om de dienstverlening verder te verbeteren. Het gaat vooral om het overwinnen van de taalbarrière met mensen die de Nederlandse taal (nog) niet machtig zijn. De toegankelijkheid en duidelijkheid van informatie voor deze mensen kan en moet beter.
Complimenten
Ik heb zelden een onderzoeksrapport* gelezen met zulke positieve resultaten. Daar word ik wel blij van. Een groot compliment voor alle medewerkers van burgerzaken.
Ik eindig met een quote van een inwoner richting een medewerker van burgerzaken waar eigenlijk alles is mee gezegd:
“U bent een schat van een mens”.
Een mooie zomer gewenst,
Jan Klaver
*20230910695+2_+Bijlage+1:+Rapport+rekenkamercommissie (notubiz.nl)
aug
07
Geen reacties meer mogelijk