Het begon allemaal met een burgerinitiatief om de hele omgeving rond de Kathedraal te vergroenen. Aangezien de kosten voor het vergroenen van de hele omgeving rond de Kathedraal inclusief Emmaplein te hoog waren, is op een gegeven moment gekozen om, zoals afgesproken in het coalitieakkoord, te beginnen met het Bisschop Bottemanneplein.
Om het Bisschop Bottemanneplein te kunnen vergroenen, moet er wel een nieuwe parkeerplaats voor de touringcars worden gezocht. De vier varianten die waren voorgelegd waren allemaal verre van ideaal. Daarom is de variant met een halte aan de Westergracht voorgesteld en verwerkt in het Voorlopig Ontwerp.
De insprekers waren helaas niet te spreken over het stuk waarin staat dat het ontwerp in overleg met de bewoners tot stand is gekomen. Sommigen vonden dat de bussen maar in de tuin van de Kathedraal moeten gaan parkeren. Anderen gaven aan dat de o-ring op het Jos Cuypersplein een mooie plek voor de bussen zou zijn. De insprekers vrezen dat het bij dit ontwerp zal blijven en dat het Emmaplein nooit meer aan de beurt komt. De wethouder heeft hierop gereageerd door te zeggen dat dit fase 1 is en dat er echt nog gewerkt gaat worden aan de rest van de omgeving, samen met de buurt.
Het CDA was kritisch
Het CDA had technische vragen gesteld over het Voorlopig Ontwerp omdat deze totaal niet voldeed aan wat je van een ontwerp mag verwachten. De wethouder heeft zijn excuses aangeboden omdat deze inderdaad niet goed was en pas op donderdag de juiste versie werd gepubliceerd. Het fietspad had in het nieuwe ontwerp een beter verloop gekregen. Dat was een verbetering.
Toegankelijkheid
Het CDA heeft aangegeven niet te begrijpen waarom de hellingbaan voor mindervaliden niet meer aan de zuidkant van de ingang ligt. Ook vroegen wij ons af hoe bv. de trouwauto’s de onderdoorgang kunnen bereiken. Het lijkt volgens het CDA logischer dat de hellingbaan aan de zuidkant blijft zodat de mensen die bv. met rollator vanaf het Emmaplein komen, niet hoeven om te lopen. De 2 invalideparkeerplaatsen zouden wat ons betreft ook naar de zuidkant verplaatst moeten worden. Het liefst nog buiten het Bottemanneplein zodat de gebruikers van die plaatsen niet meer via de Bisschop Callierstraat en het parkje hoeven te rijden.
Opvang hemelwater
Ook heeft het CDA aangegeven het opmerkelijk te vinden dat het hemelwater van de Kathedraal nu opeens wel in een wadi* mag worden geloosd terwijl in december het infiltreren van hemelwater in dit gebied volgens de Hemelwaterverordening hetniet mocht. Uit de antwoorden op onze technische vragen viel op te maken dat het in dit gebied tóch mogelijk is om het hemelwater te infiltreren. Het CDA heeft daarom gevraagd om bij de bespreking van het Stedelijk Waterplan(najaar 2023) een betere kaart “Verwerkingsvolgorde Afvoer hemelwaterberging” voor te leggen.
Het ontwerp ligt nu tot 28 maart in de inspraak.
*wadi=Water Afvoer Drainage en Infiltratie
Geen reacties meer mogelijk