In de afgelopen maand is het nieuwe mobiliteitsbeleid voor de eerste keer in commissie Beheer behandeld. Het dient als antwoord op de mobiliteitsvraagstukken waar Haarlem nu mee worstelt en die met de verdere uitbreiding van het aantal woningen in de stad nog sterker zullen opspelen.
In het mobiliteitsbeleid worden ambitieuze keuzes gemaakt, waarvan ik er in dit stukje kort een paar zal benoemen. Allereerst wordt er – in lijn met de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR) – gekozen om de voetganger en de fietser op de eerste plaats te zetten. Concreet zal zich dit vertalen in o.a. de keuze voor 30 kilometer per uur als standaard, het omleiden van autoverkeer om de wijken heen en het autoluw maken van meer wijken (bijvoorbeeld de Vijfhoek).
Een andere ambitie is om het vervoer duurzamer te maken: er zal ingezet worden op minder autogebruik, geïnvesteerd worden in een nieuw OV-knooppunt bij de Europaweg/Schipholweg en het streven is om de stadslogistiek emissievrij te krijgen.
In de commissiebehandeling hebben wij aangegeven ons te kunnen vinden in het stuk zoals het nu voor ligt, maar dat wij ook inzien dat wij bij het realiseren van veel van deze ambities sterk afhankelijk zijn van landelijk beleid.
Dit zijn slechts enkele aspecten uit een zeer uitgebreid en ambitieus plan. Het mobiliteitsbeleid is nu vrijgegeven voor inspraak, daar kunt u ook gebruik van maken. Hiernaast horen wij als fractie ook graag uw mening over het nieuwe mobiliteitsbeleid; mocht u geïnteresseerd zijn, neem dan gerust contact met ons op!