Waarschijnlijk is het u al opgevallen. In november vorig jaar is een pilot gestart in Haarlem met elektrische deelscooters. Dit is een ontwikkeling die past binnen het beleid van het College om open te staan voor nieuwe duurzame vormen van deelmobiliteit.
Wij waren echter niet onverdeeld enthousiast en hebben het onderwerp daarom geagendeerd voor commissie Beheer van januari. Daarin heb ik aangegeven dat het CDA vindt dat er vooralsnog goede afspraken zijn gemaakt met de exporteurs, zo heeft het College terecht de mogelijkheden om de deelscooters in het Centrum te parkeren beperkt en met de aanbieders afgesproken dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor overlast.
Of deze afspraken goed genoeg zijn moet nog blijken. We moeten goed in de gaten houden of de deelscooters niet te veel overlast veroorzaken. Ook moet nog blijken of de scooters ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Idealiter zorgen ze voor verbeterde luchtkwaliteit, reductie van CO2 uitstoot en is het een aanvulling op het openbaar vervoer. Deze voordelen treden alleen op als mensen de deelscooter nemen in plaats van de auto, maar uit het beeld wat wij tot nu toe hebben blijkt dat de scooters vooral gebruikt worden door jongeren die anders op de fiets waren gestapt.
Kortom, dit is een ontwikkeling die wij het komende jaar goed in de gaten zullen houden. Of zoals ik dat in de commissie heb verwoord: het is goed om dit een kans te geven, maar als het niet werkt, dan moeten wij niet bang zijn om de stekker eruit te trekken.