Binnen de commissie Beheer bespreken wij regelmatig herinrichtingen van straten. Meestal is dan de wens van vrijwel alle partijen om die als een 30 km/uur straat in te richten. In het achterhoofd zit dan het beeld van een veiligere, rustigere en overzichtelijkere straat.
Afgelopen week kwam D66 met een initiatiefvoorstel om 30 km/uur in Haarlem de standaard snelheid te maken en dan bij wijze van uitzondering enkele ontsluitingswegen aan te wijzen waar harder gereden mag worden. Dat is ons inziens een sympathiek voorstel, ware het niet dat dit in de realiteit lastig te handhaven zal zijn. De politie schrijft op dit moment namelijk alleen boetes voor snelheidsovertredingen uit als een straat ook herkenbaar is ingericht als een 30 km/uur straat. Kortom, wij kunnen niet zomaar bepalen dat er in Haarlem 30 km/uur gereden moet worden, daar hebben wij landelijke regelgeving voor nodig.
Gelukkig beweegt de landelijke politiek ook in dezelfde richting: recent is er een motie van de SGP en GroenLinks aangenomen in de Tweede Kamer, die voorstelt om 30 km/uur binnen de bebouwde kom de norm te maken. Daarnaast lijkt het erop dat de landelijke politiek het ook mogelijk wil maken om te handhaven op te hard rijden als er is aangegeven dat er 30 km/uur moet worden gereden, zonder dat de straat specifiek als een 30 km/uur straat is ingericht. In dat geval is een bord met 30 km/uur genoeg.
Met deze overwegingen in het achterhoofd hebben wij aangegeven dat wij het streven van D66 om de standaard snelheid in Haarlem omlaag te brengen delen en dat wij het voorstel sympathiek vinden.