De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland stelt voor om 1,4 miljoen euro uit het regionale mobiliteitsfonds te investeren voor structurele maatregelen aan de spoorverbinding Haarlem-Zandvoort. Dit is een deel van de benodigde investering van 7 miljoen om het spoor structureel dusdanig te verbeteren dat er o.a. meer dan 6 treinen per uur kunnen rijden en de perrons en overgangen aan te passen.
De opwaardering van het spoor was al een tijdje een speerpunt van de GR maar stond niet hoog op de landelijke prioriteitenlijst van Prorail.
De komst van de Formule 1 heeft er voor gezorgd dat de prioriteit fors toenam. In de Tweede Kamer is besloten dat de verbetering alleen als een gezamenlijke investering van Rijk en regio mag worden uitgevoerd.
De GR heeft vervolgens verantwoordelijkheid genomen en besloten om een financiële bijdrage te leveren van 1,4 miljoen.
Samen met de andere overheden en de VRA (Vervoerregio Amsterdam) betalen we mee aan het verbeteren van het spoor. Hierdoor zal het mogelijk zijn om minimaal 50% meer reizigers met de trein te vervoeren. Op drukke dagen zijn dat honderden auto’s minder door onze stad. De grote uitdaging zal zijn hoe de strandgangers verleidt kunnen worden om de trein, bus of fiets te gebruiken.
Heel belangrijk wordt het mobiliteitsplan van Dutch Grand Prix dat op 1 december klaar moet zijn. Aangezien het waarschijnlijk voor auto’s tijdens het Formule 1 weekend niet of nauwelijks mogelijk zal zijn om naar Zandvoort te rijden, zijn we heel benieuwd hoe dit in de praktijk geregeld gaat worden.
In ieder geval denken we dat dit waardevolle informatie gaat geven over de manier hoe we de mobiliteit richting kust in de toekomst kunnen organiseren en of de voorgenomen Park+Rides en Park+Bikes gaan aanslaan. De gehele raad heeft ingestemd met dit voorstel.