Bijdrage van het CDA bij de kadernota 2019-2023 van de gemeente Haarlem.
Uitgesproken door Eva de Raadt, fractievoorzitter CDA, in de gemeenteraad van 1 juli 2019:
Hoge ambities vragen veel van onze stad
- De ambities die wij, deze coalitie, vorig jaar hebben gepresenteerd, liggen hoog. Onze ambities vragen om investeringen, om extra capaciteit binnen de organisatie en, ze vragen ook een hoop van Haarlem.
- Want een stad die groeit met 25 duizend extra inwoners is veel. En wij zijn het aan deze stad en aan de huidige inwoners verplicht, om onze gemeente leefbaar te houden.
- Dat betekent dat er geïnvesteerd móet worden in mobiliteit en ondergronds parkeren, in onderwijs, én in sport. Sport is niet alleen gezond: het is ook financieel gezond beleid. Want elke euro die je aan sport uitgeeft, verdient zich dubbel terug, omdat gezonde mensen nou eenmaal goedkoper zijn. Zo simpel is het soms.
- Want Haarlem mag dan wel in 1 week tijd zijn uitgeroepen tot fitste stad van Nederland én tot prettigste gemeente van Nederland: alleen bewust en actief sturen, zorgt dat dit ook zo blijft. Dat Haarlem een gemeente blijft die prettig is en in balans.
- Voorzitter, ik zal mijn betoog opbouwen aan de hand van 3 onderwerpen:
1. Mobiliteit, waaronder ondergronds parkeren
2. Sociaal domein, waaronder eenzaamheid
3. Het versterken van de eigen organisatie
Mobiliteit
Als eerste mobiliteit. Het college zet in op een gedragsverandering op het gebied van mobiliteit. De auto op de achtergrond en ruimte voor de voetganger en fietsers. Dit is zichtbaar in de maatregelen in de SOR en de recente uitbreiding van het autoluwe centrum. Noodzakelijke maatregelen om onze stad prettig leefbaar te houden.
Maar voorzitter, wat voor veel mensen ook noodzakelijk is, is het bezit van een auto. Veel Haarlemmers werken – helaas – buiten deze stad. En het huidige openbaar vervoer is niet voor iedereen een goed alternatief.
Denk ook aan ouderen of mindervaliden. Voor hen is de auto vaak noodzakelijk om naar dokters-afspraken te gaan of contacten te onderhouden.
Bij ieder nieuwbouwproject is parkeren de meest gehoorde zorg. Voor de toekomstige bewoners en ook voor wei er al woont.
En deze kant van mobiliteit wordt vaak onderbelicht. Ja college, lok de Haarlemmer uit de auto, maar verban niet het bezit van een auto. Het autobezit onder jongeren neemt weliswaar af, maar gemiddeld neemt het autobezit nog steeds toe, zowel in absolute als relatieve zin.
Uit idealistisch oogpunt geen parkeerplaatsen bouwen, zorgt voor een verplaatsing van het probleem. Als een overheid niet stuurt op extra parkeerplekken dan gaan inwoners parkeren in aangrenzende wijken.
Kortom voorzitter, ook het bouwen van parkeerplaatsen draagt bij aan een leefbare stad.
Bovendien zou ik het college nog eens extra willen wijzen op een drietal passages uit het coalitieakkoord:
1. “De geparkeerde auto wordt minder dominant in het straatbeeld, door bijvoorbeeld ondergronds te parkeren. Dat levert een mooiere en leefbaarder stad op.”
Dit betekent dus niet,dat de auto wordt verbannen, of dat wij denken dat de auto er niet snel meer zal zijn. Het betekent dat de auto onder de grond moet.
De 2e passage die we hebben opgenomen sluit hier naadloos op aan:
2. “Bij nieuwbouw moet worden voorzien in parkeerruimte voor auto’s op eigen terrein, in principe ondergronds.”
En als laatste, zodat er absoluut geen onduidelijkheid kan bestaan:
3. “Deze coalitie onderkent dat een auto voor veel mensen noodzaak”
Graag een bevestiging van het college dat ‘de reserve ongedeelde stad’ – naast het realiseren van extra sociale huurwoningen – ook wordt ingezet voor groen én voor ondergronds parkeren?
Sociaal domein
Dan de 2epijler: Sociaal domein. Hieronder valt onderwijs, sport, maar ook eenzaamheid.
De groei van het aantal woningen betekent óók een verdichting van de stad. En een stad kan alleen duurzaam groeien als de voorzieningen met haar meegroeien, dus:
- Zorg voor genoeg faciliteiten, waaronder parkeerplaatsen
- Zorg voor een sterke organisatie; daar ga ik zo over hebben
- Zorg dat iedereen mee kan blijven doen.
Want zo blijft een groeiend Haarlem ook een leefbaar Haarlem.
Vandaar dat het CDA ook zo blij is met de vervanging van de Beyneshal. Wij willen actief blijven sturen op zo veel mogelijk gezonde en sportende Haarlemmers. Het liefst in knappe sportaccommodaties.
Nu over het amendement internationale school die wij samen met de PvdA hebben opgesteld, en indienen met de rest van de coalitie:
Het CDA zegt niet dat de internationale school niet zou mogen groeien. Wel zeggen wij dat de afweging integraal genomen moet worden. Want zo’n groei kost Haarlem minstens 10 miljoen, bovenop de 2 miljoen die al in de kadernota staat.
Bovendien kan zo’n groei een aanzuigende werking hebben op mensen die in Amsterdam werken en in Haarlem willen komen wonen. Dat zal de huizenprijzen verder opstuwen en het aantal verkeersbewegingen vergroten.
Dus we zouden die 10 miljoen ook kunnen gebruiken voor een Junior College in Schalkwijk. Een school die kan bijdragen aan gelijke kansen voor iedereen. Bovendien is het Junior College opgenomen in ons coalitie-akkoord en de internationale school niet.
Maar toch, toch sluit het CDA niet uit dat een internationale school ook aantrekkelijk kan zijn voor internationale bedrijven. Bedrijven die zich vanwege de internationale school in Haarlem willen vestigen. Alleen als dát zo is, zien wij dat graag goed onderbouwd terug.
Tot die tijd heeft het college wat ons betreft géén mandaat om alvast voor te sorteren op de groei naar 1000 leerlingen. De raad heeft zeer kortgeleden juistgekozen voor 360 leerlingen.
Dan nog even kort over het amendement Koepel.Ook dat heeft de PvdA al ingediend en ook op dat punt heeft het college volgens ons nog géén mandaat. Zoals in onze zienswijze stond; wij willen een apart raadsbesluit over de koepelkosten.
Tot zover sport en onderwijs.
Dan het laatste onderwerp van het sociaal domein wat ik vandaag wil bespreken, eenzaamheid.
In een groeiende stad zal ook de eenzaamheid groeien. En ter voorkoming daarvan overwegen wij een motie die oproept om de dagactiviteiten in het Polderhuis, een ontmoetingsplek voor ouderen in de Zuiderpolder, te behouden.
Zoals velen van jullie ongetwijfeld weten, kan eenzaamheid leiden tot depressie, Alzheimer, hartziekten en nog vele andere ziekten. En als overheid hebben we ook de taak dit zoveel mogelijk te voorkomen. Want net als bij sport, is het financieel gezond beleid om te investeren in ontmoetingsplekken.
In dit geval: te investeren in de al bestaande – en zeer goed lopende – ontmoetingsplek in de Zuiderpolder. Vandaar dat het CDA graag ziet dat de dagactiviteiten voor ouderen door kunnen blijven gaan.
Wij vermoeden dat het zo’n 40 duizend euro per jaar kost. We zijn nog even aan het stoeien met de dekking en de exacte kosten worden nog nagerekend, maar als het college dit wel al weet, horen wij het uiteraard graag.
Het versterken van de eigen organisatie
Dan de 3een laatste pijler: het versterken van de eigen organisatie. En hiertoe dienen we ook een motie in.
Dit is geen motie die geld kost, maar juist geld oplevert.
Waar ik mee begon: Onze ambities vragen om investeringen en dus ook om ambtelijke capaciteit. Mede daardoor is de externe inhuur opgelopen tot 17% van de totale loonsom.
Wat het CDA betreft, en de rest van de coalitie ook, gaan we extra sturen op extra ambtenaren in vaste dienst en minder externe inhuur. Daarom hebben wij de motie ‘Vast geeft comfort’ gemaakt.
Met deze motie roept het CDA als eerste op, om het aantal inhuur niet meer uit te drukken in aantal personen, maar in aantal Fte. Dat maakt de vergelijking met de vaste formatie makkelijker.
En als 2e, en belangrijkste, willen wij een besparing generen op de personeelslasten door de externe inhuur om te zetten in vaste formatie. Dat is goedkoper en versterkt onze eigen organisatie.
Wij realiseren ons dat een gedeelte van de inhuur al is omgezet naar vaste formatie én dat het college een nieuwe streefwaarde van 13% heeft vastgesteld.
Maar, wij denken dat het nóg beter kan. Wij zouden graag zien dat het college de Roemernorm van 10% gaat hanteren. Dat is dezelfde norm als het Rijk gebruikt.
Bij deze dienen wij dan ook de motie ‘Vast geeft comfort’ in.
Afsluitend wil ik nog opmerken, tevreden opmerken, dat een eerdere motie van het CDA: om het fietsdepot van de Cruquius naar het centraal station te verhuizen. Geen geld kost, zoals eerst werd gezegd, maar juist geld opbrengt. We lezen in de kadernota dat deze verhuizing ons 65 duizend euro per jaar oplevert.
Voorzitter, bedankt voor de aandacht. Tot zover.