De coalitie heeft de ambitie om 10.000 woningen toe te voegen in Haarlem. Dit is een aanzienlijke opgave; vooral als je bedenkt dat er op dit moment ongeveer 70.000 woningen in Haarlem zijn. We hebben gemerkt dat dit veel onrust geeft bij de huidige buurtbewoners. Ook heeft een aantal CDA-leden hun zorgen geuit. Zijn deze aantallen te rijmen met de Haarlemse Maat? Hoe behouden we de sfeer van onze stad en ons dorp? In deze fractieflits een inkijk in het proces en de actiepunten van het CDA in deze ontwikkelingen.
Om te beginnen zijn er acht ontwikkelzones. Dit zijn locaties in de stad waar een groot gedeelte van deze 10.000 woningen moet komen. De grootste ontwikkelzones zijn de Schipholweg (2000 woningen), Europaweg (2800 woningen) en Spoorzone Zuidwest (2100 woningen). Dit jaar worden in de gemeenteraad de visies van elke ontwikkelzone behandeld. In deze ontwikkelvisies staat in hoofdlijnen hoe deze ontwikkelzones er in de toekomst uit moeten zien: de bouwblokken staan ingetekend, er worden ruimtereserveringen gemaakt voor voorzieningen en er wordt uiteengezet hoe omgegaan wordt met mobiliteit.
Op dit moment zijn drie ontwikkelvisies besproken in de Commissie Ontwikkeling, namelijk Spoorzone Zuidwest, Europaweg en de Oostpoort. Het eerste wat hierin opvalt is de beoogde kwaliteitsinjectie in deze ontwikkelzones. Op dit moment zijn dit namelijk niet de mooiste plekken van de stad: de Stephensonstraat (Spoorzone Zuidwest), de Europaweg en het gebied rondom station Spaarnwoude (Oostpoort). In de ontwikkelvisies wordt ook voldoende ruimte gereserveerd voor voorzieningen. Ondanks dat deze voorzieningen nog niet op detail staan ingetekend, is bijvoorbeeld wel duidelijk hoeveel sportvelden en scholen gebouwd moeten worden.
Er zijn echter ook punten die de aandacht eisen. De belangrijkste daarvan is de onderbouwing hoe de mobiliteit op orde blijft. De toename van het verkeer moet immers niet alleen in de ontwikkelzones afgewikkeld worden, maar in de hele stad. En er ligt een aantal keuzes en afhankelijkheden die hier een grote invloed op hebben: zetten we in op meer wegen of op meer openbaar vervoer? Wat wordt de parkeernorm van de nieuwe woningen? Zijn de realisatie van de Kennemertunnel en Velserboog realistisch? Op dit moment is de gemeente bezig met een aantal mobiliteitsstudies die de (on)mogelijkheden duidelijk moeten maken. We blijven dit onderwerp nauwkeurig volgen!
Daarnaast zijn er nog andere punten waar nog veel onduidelijk over bestaat. Ten eerste de verplaatsing van de volkstuinen langs de Randweg. Deze zouden plaats moeten maken voor een hoge flat. Wat ons betreft een slecht idee. Houd onze groene longen en het verenigingsleven daar in stand! Ten tweede is er nog veel onzekerheid rondom de werkgelegenheid. Haarlem kent een lage werk/woon verhouding. Dit betekent dat er veel bewoners forenzen; met daardoor een hoge vraag naar mobiliteit. Deze werk/woon verhouding moet zeker niet lager worden. Toch is er nog veel onzekerheid waar deze banen in de stad kunnen komen.
Bovenstaande punten zijn uiteraard maar een klein inzicht in de discussies rondom de woningbouwopgave. En er is nog veel over te vertellen. Wilt u hier meer over weten of heeft u suggesties die we moeten meenemen in deze discussies? Laat het ons weten via fractiecdahaarlem@gmail.com.