Vorig jaar is er in de gemeenteraad een motie aangenomen om de ja-ja sticker in te voeren. Met als doel mensen die ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen een sticker op de deur te laten plakken. In plaats van het huidige systeem waar iedereen reclamedrukwerk ontvangt, tenzij zij d.m.v. een sticker aangeven dat niet te willen.
CDA Haarlem heeft daar destijds mee ingestemd. Deze maand werd aan de commissie Beheer gevraagd hoe ze de uitvoering van deze motie voor zich ziet.
Hoewel wij nog steeds voor het invoeren van de ja-ja sticker zijn, hadden wij wel onze bedenkingen. Zo gaat het bijvoorbeeld duur worden om hierop te handhaven, wat de gemeente wilde verrekenen met de afvalstoffenheffing (die het komende jaar al flink gaat stijgen). Hiernaast zijn de gevolgen voor de gemeente Amsterdam (de gemeente die als eerste dit nieuwe systeem wilde invoeren) nog niet duidelijk. De reclamebranche is daar in hoger beroep gegaan tegen het besluit en er zijn ook daar zorgen over de gevolgen voor de werkgelegenheid.
Het CDA pleit er dan ook voor om eerst pas op de plaats te maken en vooral niet te haasten. Het idee van het tegengaan van papierverspilling is goed en daar staan wij dan ook achter, maar we zijn voorzichtig met het nemen van besluiten als de gevolgen nog niet helemaal duidelijk zijn.